سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب روش زایمان

نظر

زایمان فیزیولوژیک

قبلا در مورد زایمان طبیعی مطلبی براتون نوشتیم. ترس هایی که ممکنه برای هر خانمی در مورد این زایمان وجود داشته باشه، راه های کاهش درد دارویی و غیر دارویی که در هنگام این زایمان استفاده میشه تا شرح خلاصه ای از روند زایمان طبیعی رو براتون توضیح دادیم.

حالا می رسیم به بحث زایمان فیزیولوژیک. زایمان فیزیولوژیک روند طبیعی زایمان بدون استفاده از بی حسی یا دخالت پزشکه.

شاید این روند کمی براتون عجیب و غیر ممکن بنظر برسه. اما حقیقت اینه که بدن هر خانم از شروع بارداری دچار تغییرات میشه و خودش رو برای زایمان به صورت فیزیولوژیک کم کم آماده میکنه. اگر دوست دارید بدونید که این تغییرات تو بدن یه خانم به چه صورت اتفاق میفته یا اگر باردارید و میخواید بدونید الان بدنتون در چه حالات و تغییراتی میتونه باشه؛ مطلب تقویم بارداری ما در سایت یک زن میتونه کمکتون کنه.

زایمان طبیعی با فیزیولوژیک چه فرقی داره؟

در زایمان طبیعی ممکنه اقداماتی از طرف پزشک برای شما انجام بشه.  نمونه های این اقدامات :

·          استفاده از داروهای بی حسی اپیدوارل یا اسپاینال برای کاهش درد شما در زایمان طبیعیه که در زایمان فیزیلوژیک انجام نمیشه.یعنی با بی حسی اندام های کمر به پایین شما، دردتون خیلی کاهش پیدا میکنه. از طرفی عوارض بی حسی اسپاینال و اپیدورال خیلی کمه و تا حدی میشه گفت بی خطره.

·         پاره کردن کیسه آب توسط پزشک برای تسریع روند زایمان ممکنه انجام بشه. در صورتی که در زایمان فیزیولوژیک این طور نیست.

·         اپیزیوتومی در صورت نیاز انجام میشه. ممکنه براتون سوال پیش بیاد که "اپیزیوتومی چیه؟" اپیزیوتومی انجام یک برش کوچیک در ناحیه ی پرینه شماست (ناحیه ای بین مقعد و واژن برای دیدن محل دقیق این ناحیه عکس اندام تناسلی زنان را ببینیید.) هدف ازین برش خروج آسان تر نوزاد از کانال زایمانه و در مواقع خاصی انجام میشه. زمانی که جثه ی نوزاد بزرگ باشه، نوزاد در کانال زایمان گیر کنه و یا نیاز به استفاده از فورسپس یا وکیوم باشد. فیلم انجام اپزیوتومی و بخیه بعد از آن در سایت ما قرار داده شده. میتونید اونجا ببینید. اگر به تازگی زایمان کردید یا قصد زایمان طبیعی رو دارید میتونید در مورد بهداشت و مراقبت های اپیزیوتومی هم در سایت ما بخونید.

چطور از انجام اپیزیوتومی جلوگیری کنیم؟

خبر خوب اینه که شما با یه کار آسون قادر هستید از نیاز به انجام اپیزیوتومی جلوگیری کنید. اون کار ماساژ پرینه ست. در قسمت بالا متوجه شدید که پرینه کجای بدن یک خانمه. حالا ماساژ پرینه، ماساژی هست که از هفته 36 بارداری توسط خودتون یا همسرتون انجام میشه و تاثیر زیادی روی حالت کشسانی پرینه شما میذاره و مانع از پاره شدن یا نیاز به برشش میشه. میتونید خیلی راحت این کار انجام بدید. حالا چجوری این ماساژ رو انجام بدیم؟ ما براتون یه فیلم آموزش ماساژ پرینه با توضیحات کامل تو سایت یک زن گذاشتیم. میتونید مطابق با اون اینکارو انجام بدید.

 

زایمان طبیعی

مراحل زایمان فیزیولوژیک:

در زایمان فیزیولوژیک به مادر آموزش های لازم داده می شه که از زمان پاره شدن کیسه آب و دیگر نشانه های شروع زایمان طبیعی تا زمان مراجعه به بیمارستان چقدر وقت داره. با توجه به این آموزش ها، مادر فاز نهفته زایمان را در خانه می گذرونه. در واقع قسمت بیشتر دردهای شروع زایمان رو در خانه تجربه می کنه و زمانی که وارد فاز فعال شد به بیمارستان مراجعه می کنه.

در زایمان فیزیولوژیک علائم خطر باید به مادر آموزش داده بشه تا هر زمان دردهایش منظم شد به طوری که در هر 10 دقیقه 3 دردی که هرکدام 40-60 ثانیه طول می کشه رو پیدا کرد، به بیمارستان مراجعه کنه تا براساس مقداری که دهانه رحم باز شده تصمیم بگیرند مادر بستری شه یا خیر.

موارد منع زایمان فیزیولوژیک:

خب باید بگیم که زایمان فیزیولوژیک همیشه انتخابی نیست و باید در صورت صلاح دید پزشک انجام بشه. در واقع اگر شما سابقه ی سزارین های مکرر داشته باشی یا دچارهرپس تناسلی و دیابت در دوران بارداری باشی یا برخی شرایط دیگر؛ امکان این نوع زایمان رو نخواهی داشت.( موارد منع زایمان فیزیولوژیک)

 

 در آخر اینکه اگر دوست دارید این نوع زایمان رو داشته باشید و پزشکتون هم موافق بوده میتونید با شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان از هفته 20 بارداری تون به راحتی آموزش های کامل ببینید. برای انتخاب بیمارستان میتونید با پزشکتون مشورت کنید. این نوع زایمان در ایران هم انجام میشه و هزینه ش مشابه زایمان طبییعه.